woensdag 1 mei 2013

Bezoek aan het health centre in Guzang

Het overhandigen en demonstreren van de
meegekregen laboratorium spullen
Het is vandaag 1 mei, dag van de arbeid en een vrije dag in Kameroen. We gaan naar het Health Centre in Guzang, waar de laatste voorbereidingen worden getroffen voor de opening op zaterdag 4 mei. Dit is het project van onze medereizigers uit Hulshorst en Epe. De stichting SSBK.

Zij hebben zich jarenlang ingezet om het oude Health Centre een fikse opknapbeurt te geven. Tevens is er ook een grote hal geplaatst, waar de bevolking, meestal moeders, zich verzamelen voor bijvoorbeeld het moeder en kind programma.
Net zoals in Nederland de kinderen worden gecontroleerd op het consultatie bureau, worden hier regelmatig via de plaatselijke kerken de ouders opgeroepen om hun kinderen te laten controleren en vaccineren.
Dit heb ik op mijn vorige reis naar Kameroen meegemaakt en er waren toen honderden vrouwen en kinderen aanwezig. Dat heeft grote indruk op mij gemaakt.

Terwijl onze medereizigers samen met de mensen uit Guzang de laatste puntjes op de i zetten, heb ik op het kleine laboratorium de meegebrachte lab spullen uitgepakt. Deze had ik gekregen van mijn voormalige werkgever. Het kan worden gezegd dat ze in grote blijdschap zijn ontvangen.
Na kleine demonstraties van mijn kant hoe ze met de diverse spulletjes moeten werken, was er voor ons nog tijd voor een trip naar de watervallen.

We werden met een auto een eind op weg gebracht. Een gids bracht ons over een redelijk smal pad naar de watervallen. Na enig geklauter kwamen we er aan. Wat indrukwekkend!!!!
Een wandeling die ik niet had willen missen.
Toen we terug kwamen op het Health Centre was de vergadering afgelopen. De vrouwen hadden zoals gewoonlijk voor het eten gezorgd, dat lieten wij ons goed smaken. Ook deze dag is weer heel goed verlopen. Zaterdag het verslag van de opening.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten