zaterdag 26 oktober 2013

Met Bertrand naar Belo

25-10-2013

Vandaag hebben we samen met Bertrand een middelbare school bezocht in Belo. De BCHS, de Baptist Convention High School. Op deze school zitten ongeveer 600 leerlingen, waarvan een gedeelte doof is. Bertrand is hier 1 van de onderwijzers die lesgeven in  gebarentaal.

Op deze school integreren de horende met de dove kinderen. De klassen worden gemengd. In iedere klas zitten horende leerlingen die de gebarentaal beheersen. Tijdens een les legt de leerkracht de leerstof uit en een leerling " vertaald" deze les voor de dove leerlingen. Heel erg interessant om te zien hoe de leerlingen met elkaar omgaan. 

Wij kregen een uitgebreide ontvangst door de leerlingen in de kapel. Er werd gezongen, gedanst en muziek gemaakt. Ook de dove leerlingen deden mee. Voor hun gedeelte van de kapel  stond een leerkracht in gebarentaal alles vertaalde.

Daarna een ontvangst met de staf van de school en een rondleiding over het terrein. Bertrand had onze hulp gevraagd om 10 kinderen te ondersteunen. Van deze kinderen zijn foto's gemaakt, heel erg leuk. Ik denk wel dat ik me wat gebaren eigen moet gaan maken.

Na terugkomst in Bamenda nog een drankje genomen met meneer Fon en meneer Tanyi. Deze brandden van nieuwsgierigheid, ze waren zo benieuwd naar onze avonturen gisteren.
Lekker gegeten in een restaurantje achter Commercial Avenue.

En op tijd ons mandje in.




2 opmerkingen:

  1. Joke, wat goed dat je de i pad terug hebt gevonden. En beetje domme dief. Ik dacht dat hij op de bus naar Douala gesprongen zou zijn. Als ik je blog lees dan bekruipt me een gevoel van heimwee. Volgende keer moet ik echt weer meegaan. Doe je de groeten aan de heren Fon en Tanyi en alle Dordsen? Ik ga nu de wintertijd in, zet de klok een uur achteruit.
    Groet van Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joke, leuk om al je berichten te lezen. Je boft met het terug vinden van de iPad zeg. Super blij voor je. Groetjes van Anita en Leen

    BeantwoordenVerwijderen